Fråga om arvsskatt inom EU

Hej,

Jag bor i Sverige sedan 24 år och har bubbel medborgarskap, Belgisk och Svensk. Mina föräldrar är gammal och så småningom kommer jag att ärva en del pengar.

I Belgien har dem arvsskatt men inte i Sverige. Kommer jag att behöva betala arvsskatt i Belgien? Eller kommer jag kunna föra över pengarna utan att betala skatt?

Lawline svarar

Hej och tack för du valt att ställa din fråga till Lawline!

Av din fråga framgår inte var föräldrarna är bosatta, d.v.s. om de bor i Belgien eller i Sverige, eller vad de har för medborgarskap, vilket är det avgörande.

Både Sverige och Belgien är medlemsländer i EU. Därför tillämpas Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 650/2012. Denna förordning anger som huvudregel arvsreglerna att för det land man har sin hemvist i vid bortgången ska tillämpas. Bor dina föräldrar i Sverige kommer svenska arvsregler tillämpas om inga åtgärder vidtas, vilket gör att arvet undantas arvsskatt.

Är de svenska medborgare men bor i Belgien är det dock möjligt att genom testamente eller särskild förklaring förordna om att att man istället vill att arvsreglerna i det land man är medborgare i ska tillämpas - alltså att svensk arvsrätt ska tillämpas.

Beroende på vad dina föräldrar är bosatta och vad de har för medborgarskap kan man alltså möjliggöra att svenska arvsregler ska tillämpas, om det är målet.

Lawline RådgivareRådgivare