Fråga om arvsrätt för syskon till sedan 50 år död make

Min mans 97-åriga faster har avlidit, hennes make avled redan på 50-60-talet. Inga gemensamma eller särkullsbarn fanns i äktenskapet. Fastern har inte gift om sig eller fått andra barn efter detta.

Inga av hennes syskon finns heller i livet endast några barn till syskonen, min man, hans syster och en kusin.

Bouppteckningsmannen hävdar nu att fasterns (för länge sedan) avlidna makes syskon har arvsrätt. Kan det verkligen stämma? Det handlar om en hel del pengar.

Fastern har dessutom skrivit testamente där någon av fd makens släkt inte nämns alls.

Ett syskon till fastern emigrerade till USA för länge sen (avliden nu) - hans son går inte att få kontakt med. Ingen vet var den personen finns. idag

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Du skriver att fastern hade upprättat ett testamente. Genom att göra det kan man frångå den legala arvsordning som stadgas i ärvdabalken (ÄB), men undantag till egna barns rätt till laglott (ÄB 7 kap 1 §). Som jag förstår din fråga hade fastern inga barn, och då ska kvarlåtenskapen fördelas helt enligt testamentet där den avlidna makens släkt inte nämns alls. Om inget testamente hade funnits skulle barnen till fasterns syskon ha fått dela på hela arvet, vilket jag uppfattar som din man och hans syster (ÄB 2 kap. 2 §). Som jag bedömer situationen har bouppteckningsmannen ingen grund för sitt påstående att den avlidne makens syskon har arvsrätt.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare