Fråga om arvsordning, avsaknad av testamente samt att egendom blir rätt värderade

Min faster är avliden och efterlämnar en syster. Min far (hennes bror) är avliden. Om jag är rätt underrättad ska min faster samt jag och mina syskon ärva samt vår avlidna faster. Nu har jag hört att min fasters sista önskan var att våra kusiner, den efterlevande systerns barn ska ärva alla smycken. Det finns inget testamente. Enligt vad jag vet måste allt i dödsboet värderas och ingå i bouppteckningen och delas mellan arvingarna. Dvs inget kan tas ur dödsboet. Hur kan jag säkerställa att alla smycken blir värderade och inte tagna ur dödsboet. Om kusinerna (dvs min faster) får smyckena måste väl värdet för dessa räknas av från arvet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När jag besvarar din fråga utgår jag från att din faster inte har några barn (bröstarvingar) eftersom du inte har nämnt något om det. Första arvsklassen utgörs nämligen av arvlåtarens barn, 2:1 ÄB https://lagen.nu/1958:637

Andra arvsklassen utgörs av den avlidnes föräldrar, 2:2 ÄB. Är någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott.

För att ett testamente ska vara giltigt så krävs det att testamentet är upprättat enligt formkraven, 10:1 ÄB. Testamente skall bland annat upprättas skriftligen med två vittnen. I deras samtidiga närvaro skall testator underskriva testamentshandlingen. Vittnena ska styrka handlingen med sina namn. Om testamentet inte följer formkraven är det ogiltigt enligt 13:1 ÄB.

När någon har avlidit ska ni som ingår i dödsboet göra en bouppteckning som innebär att ni går igenom och gör en skriftlig sammanställning av den avlidnes tillgångar och skulder. Bouppteckningen innebär att du bevakar din egen rätt. Den dödes tillgångar och skulder antecknas sådana de var vid dödsfallet, 20:4 ÄB.

Om du är osäker på värderingen av smyckena så rekommenderar jag att ni får egendomen värderad av en oberoende part.

Ellinor SvenssonRådgivare