Fråga om arvskifte med efterarvingar

Min svärmor dog nyss, änka sedan 9 månader tillbaka. Hon hade tre barn men hennes man var inte far till min man men de hade två gemensamma barn. Min svärmor ärvde ca 300 000 av sin man förra året och nu vid hennes dödsfall finns det 500 000 kr i dödsboet. Hur fördelas arvet mellan de tre nu levande syskonen?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 3 kap. 1 ärvdabalken (1958:637) ärver den efterlevande maken hela kvarlåtenskapen efter sin make om inte testamente eller ev. särkullsbarn finns. I detta fall ska de gemensamma barnen ärva både din svärfar och svärmor och din man endast ärva din svärmor eftersom han inte var bröstarvinge till din svärfar. De gemensamma barnen är i detta fall arvingar till din svärmor och efterarvingar till din svärfar.

Efterarvet beräknas som en kvotdel ur den förmögenhetsmassa som den sist avlidna maken (din svärmor) efterlämnar. Kvotdelen beräknas genom att den lott som den efterlevande maken ärver efter den först avlidne maken med fri förfoganderätt delas med hela den förmögenhetsmassa som den efterlevande maken lämnar. Regeln återfinns i 3 kap. 2 § 3 st. ärvdabalken. I detta fall blir det då 300 000 / 500 000 = 0,6, Då ska alltså 60 % av din svärmors kvarlåtenskap (300 000 kr) delas lika mellan de gemensamma barnen (150 000 kr var). De kvarstående 40 % av din svärmors kvarlåtenskap (200 000 kr) ska delas i tre lika delar mellan alla tre av hennes barn, dvs. de gemensamma barnen och din man (ca. 66 670 kr var).

Det innebär alltså att hennes gemensamma barn med din svärfar ärver 150 000 kr var som efterarvingar till deras far, dvs. de "efterärver" sin fars kvarlåtenskap. Sedan fördelas resten av din svärmors kvarlåtenskap (200 000 kr) i tre lika stora delar mellan alla tre av hennes barn, dvs. de gemensamma barnen hon hade med din svärfar, och din man. Det blir ungefär 66 670 kr (200 000 / 3) som var och en av barnen ärver efter sin mor.

Arvet kommer således fördelas såsom att de gemensamma barnen kommer att ärva ca. 216 670 kr var och er man kommer att ärva 66 670 kr. Detta om ärvdabalkens arvsregler följs, om det finns ett testamente med i bilden kan arvsfördelningen bli en annan.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar,

Bartu BugdayliRådgivare