Fråga om arvskifte

Hej

Jag är särkullsbarn och min pappa har avlidit, det finns ett testamente där det står att jag ska ha laglotten och 12,5% av deras lägenhetsvärde (9.000000kr).

Först fick jag för lite i laglott, det fattades ca 150.000kr, sedan har jag blivit lurad på efterarvet.

Jag fick aldrig se dom dokument som skulle binda mig till att vänta tills makan dör innan jag får arvet.

Det står tydligt i testamentet att jag ska ärva 12,5% av lägenhetsvärdet vid den tid pappa dör. Både han och makan har skrivit på det pappret så det borde vara det enda som gäller.

Makan har även dragit av pengar från laglotten till att betala sina egna lån.

Hur ska jag gå till väga?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om du inte har fått den laglott och arv enligt testamente du har rätt till och din pappas make inte ger dig det du har rätt till kan du vända dig till en domstol som kan hjälpa till för att lösa oenigheter om arvskiftet. Domstol kan utse en skiftesman som kan komma att försöka ena samtliga delägare och få till stånd en frivillig överenskommelse om arvskifte. Misslyckas detta verkställer skiftesmannen ett tvångsskifte. Ansökan ska du göra hos den domstol som var allmänna tvistemålsforum vid orten där din pappa bodde.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare