Fråga om arvingars ansvar för dolda fel i fastighet som arvlåtaren sålde innan arvlåtaren avled

Ärver man ansvar? Om min mor nyligen sålt en fastighet, och står som ansvarig för dolda fel i denna fastighet i 10 år. Övertar jag tillsammans med mina bröder och systrar det ansvaret vid hennes bortgång?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställt din fråga till oss på Lawline!

Om din mor går bort är du och dina syskon inte ansvariga för eventuella dolda fel i den fastighet som din mor sålt. Om ett dolt fel i fastigheten upptäcks innan arvet skiftats ut från hennes dödsbo till dig och dina syskon kan dock ansvar för det dolda felet riktas mot din mors dödsbo.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare