Fråga om arv och testamente

I ett testamente har min mor skrivit att jag, hennes dotter ska ärva huset.

Gäller detta eller kan min bror göra anspråk på hälften trots testamentet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Enligt 7 kap. 1 § ärvdabalken (1958:637) har bröstarvingar, dvs. barn, till den avlidne rätt till laglott. Laglotten innebär att man har rätt till halva kvarlåtenskapen efter ens förälder. Denna rätt går före testamente. Om då t.ex. kvarlåtenskapen efter dill mor i största del utgörs av huset i fråga kan din bror klandra testamentet för att få sin laglott. Men om t.ex. din mor har en större kvarlåtenskap där huset inte är värt mer än hälften av hennes kvarlåtenskap kan hon testamentera huset till dig och annat till din bror som gör så att han erhåller sin laglott.

Hoppas att svaret var till hjälp. Du är välkommen att kontakta Lawline igen för fler frågor.

Hälsningar,

Bartu BugdayliRådgivare