Fråga om arv och enskild egendom

Min man och min svåger äger 50% var av en gård som dom fått i gåvobrev med en klausul

där det står att det är enskild egendom.

Om min man dör ärver jag hans 50% del?

Det finnas inga barn på någon sida.

Om jag inte ärver min mans 50% del av gården går det att skriva om gåvobrevet till delägarskap

och skriva in en klausul där jag som äkta maka är min mans halva del av gården?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Att din make fått hälften av en gård i gåva med förbehåll om att den ska vara enskild egendom har betydelse då ni skiljer er. Vid bodelningen som följer äktenskapsskillnaden kommer inte din makes del av gården ingå i den egendom som ingår i hälftendelningen mellan er. Enligt 3 kap 1 § ärvdabalken (1958:637) ärver, om den avlidne var gift, maken den avlidnes kvarlåtenskap. Detta innefattar även egendom som den avlidne maken ägde med förbehåll om enskild egendom. Svaret är ja, du ärver din mans hälftendel av gården om han skulle gå bort medan ni är gifta.

Hoppas att svaret var till din hjälp. Har du fler frågor är du välkommen att ställa en ny till Lawline.

Hälsningar

Bartu BugdayliRådgivare