Fråga om andrahandsuthyrning pga studier på annan ort

Hej,

Vi har en kvinna född 1951, hon är 65 år , hon har haft 2 godkända andrahandsuthyrningar för studier. Vi har nu begärt in intyg från skolan, och kan vi neka henne? Alltså 2 år har hon fått beviljad redan, sedan undrar jag hur länge kan man studera och få det beviljat med tanke på hennes ålder?

Lawline svarar

Hej, vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Studier på annan ort anses vara godtagbart skäl för giltig andrahandsuthyrning. Om ni som hyresvärdar inte går med på fortsatt uthyrning kan förstahandshyresgästen söka nytt tillstånd hos hyresnämnden. I regel lämnar inte hyresnämnden tillstånd längre än ett år åt gången, eller 3 år sammanlagt (se här). Det finns dock undantag för när längre tid kan vara godtagbart, men dessa kan jag inte svara på då det beror på fall till fall.

Sammanfattning

En riktlinje att gå efter är alltså 1 år åt gången, men 3 år sammanlagt. Åldern på personen spelar ingen roll, att studera anses vara ett godtagbart skäl oberoende av ålder.

För mer rådgivning tipsar jag om att vända er till hyresnämnden, det kostar ingenting!

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Emelie StrömRådgivare