Fråga huruvida saklig grund för uppsägning föreligger

Hej! Vi är en städfirma , då vi har valt att våra anställda ska skriva på sekretessavtal (1990:409). Då en vägrar att skriva på.Vad kan jag som arbetsgivare rätt att göra. Hon räknas som inte lojal mot företaget , har jag rätt att säga upp henne/honom då .

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

En anställd har lojalitetsplikt gentemot dig som arbetsgivare. Det är något som gäller oavsett om det står i anställningsavtalet eller inte. Det råder en generell tystnadsplikt som gäller enligt lojalitetsplikten i varje anställningsavtal.

Det är väldigt viktigt att ange de villkor som ska ingå i anställningen i ett anställningsavtal innan en anställning påbörjas. I en pågående anställning kan det bli problem att införa ytterligare villkor. Ett sekretessavtal ska avtalas vid anställningstillfället. Vill din anställde inte skriva på ett sekretessavtal i efterhand har du endast möjlighet att informera om de regler som gäller avseende sekretess.

För att säga upp en anställd krävs saklig grund, se 7 § LAS https://lagen.nu/1982:80. 7 § LAS är en tvingande regel och lojalitetsmoment får inte tolkas in i anställningsavtalet på ett sådant sätt att saklig grund-reglen urholkas. När AD prövar om ett brott mot kravet på lojalitet kan ligga till grund för uppsägning tillämpar man regeln om saklig grund, se bland annat AD 2012 nr.25. Med andra ord har du inte rätt att säga upp den anställde då saklig grund inte föreligger i erat fall.

Jag hoppas att du fått klarhet i din fråga. Om något skulle vara oklart är du välkommen att kontakta mig.

Ellinor SvenssonRådgivare