FrågaKÖPRÄTTKöplagen27/08/2014

Fråga huruvida köparen har rätt att häva köp av begagnad cykel

Har sålt en beggad cyckel på blocket. Han testade cyckel och tykte att den fungerade bra och köpte den. Jag hade ägt cyckel ca 2 månader och har cycklat med den ca 2 veckor och allt fungerade som det ska. Vi skrev inget kvitto. Nu anser han att det var fel på cyckel och han vill häva köpet. Vad ska jag göra.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Tillämplig lag i ditt fall är Köplagen, https://lagen.nu/1990:931 eftersom det är ett köp mellan två privatpersoner.

När en vara säljs begagnad så säljs den i befintligt skick enligt 19 § Köplagen. Befintligt skick är en slags friskrivning för säljarens del. Det innebär att köparens undersökningsplikt av en vara som säljs i befintligt skick är större, 20 § Köplagen. Varan och i detta fall cykeln är då endast felaktig om säljaren lämnat uppgifter som inte anses stämma, att säljaren haft vetskap om felet men inte upplyst köparen eller om varan är i väsentligt sämre skick än vad köparen med hänsyn till pris och andra omständigheter haft fog att förutsätta.

Det framgår inte av frågan vad köparen anser är fel på cykeln. Men om köparen anser att det är fel på cykeln så får köparen inte åberopa sådant som han borde ha känt till vid köpet och har köparen undersökt cykeln och i detta fall även testat cykeln och tyckt att den fungerade bra så får köparen inte åberopa vad köparen borde ha märkt vid undersökningen, 20 § Köplagen. Detta är under förutsättning att du som säljare inte handlar i strid mot tro och heder. Du skriver att du ägt cykeln i två månader och att allt fungerat bra och avgörande är då om köparen borde upptäckt felet eller inte.

Ellinor SvenssonRådgivare