Fråga huruvida förtal föreligger

Hej! Jag har sexchattat med en man som är förlovad med en annan kvinna. Dom bor dock inte ihop då hon bor i ett annat närliggande land. Han har skickat bilder på sig själv till mig samt att han har skickat filmer till mig via våra mobiler. Jag känner honom sedan tidigare och bett honom tidigare sluta att kontakta mig, det kan gå ett halvår men sedan kommer messen igen. Nu är jag trött på honom och jag tycker det är fel att han gör så här mot sin trolovade, och det är fel mot mig också. Jag funderar på att maila fästmön bilderna (och kanske filmerna) och berätta för henne att vad han håller på med. Tänkte också skicka med våra messkonversationer. Frågan är: Kan jag bli åtalad för förtal??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I 5:1 Brottbalken regleras förtal. https://lagen.nu/1962:700 Den som utpekar någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, döms för förtal. Förtal innebär att man utpekar en annan som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt. Otrohet är i sig inte brottsligt, däremot att anklaga någon för det kan anses vara att man utpekar personen som klandervärd. Vidare ska personens uttalande nått en annan person, en tredje person.

Det är upp till en domstol att bestämma om det rör i sig om förtal eller inte. I detta torde 5:1 2 st BrB dock bli tillämplig. ”Var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han/hon att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, ska ej dömas till ansvar.”

Det är hur uttalandet subjektivt sett kan uppfattas när det förmedlas som är det avgörande om ett brott föreligger. Här bör du dock gå fri eftersom du på sätt och vis varit skyldig att uttala dig om händelsen och dessutom har grund för att uppgiften är sann. Du har dessutom bett honom sluta kontakta dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Ellinor SvenssonRådgivare