Fråga huruvida ett muntligt avtal om provanställning kan åberopas

Hej

Jag har jobbat 1 månad under sommaren för ett företag som precis försatts i konkurs. Jag hade vid konkursen 1 månad kvar på min skriftliga visstidsanställning. Jag har vid flera tillfällen blivit lovad en provanställning i ytterligare 4 månader efter visstidsanställningens slut. Anställningsavtal för provanställningen har jag fått, men har inte blivit påskrivna av någon part. Har jag någon chans att åberopa detta "muntliga avtal" om provanställning till konkursförvaltaren och på så sätt bli berättigad statlig lönegaranti under uppsägningstiden för provanställningen eller förkastas denna provanställning?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Muntliga avtal gäller men kan vara väldigt svåra att bevisa.

Enligt ditt anställningsavtal har du en tidsbegränsad anställning i form av en allmän visstidsanställning 5 § p. 1 Lagen om anställningsskydd, https://lagen.nu/1982:80. Då gäller att anställningen upphör vid kontraktets slutdatum. Provanställning och visstidsanställning är två olika anställningsformer och därför är det möjligt att provanställa någon efter en visstidsanställning.

Här har du och din arbetsgivare inte tecknat något anställningsavtal om en provanställning, det blir därför svårt för dig att bevisa att det existerar ett avtal om provanställning mellan dig och din arbetsgivare.

Även om ett anställningsavtal för provanställning hade undertecknats av både dig och arbetsgivaren så gäller att om man inte avtalat om något annat så kan provanställningar avbrytas i förtid och anledningen till att den avbryts kan inte prövas rättsligt. En provanställning saknar därmed uppsägningstid då arbetsgivaren har en fri prövningsrätt. Arbetsgivaren behöver inte ange skälen för att avbryta en provanställning.

Ellinor SvenssonRådgivare