FrågaAVTALSRÄTTAvtal18/08/2014

Fråga huruvida ett avtal gäller från underskriftsdatumet

Jag har skrivit på ett kontrakt för stallplats fr.o.m. 1 september för min häst. Nu har jag bestämt mig för att inte flytta in hästen i stallet och meddelade stallägaren detta. I kontraktet står "avtalet gäller fr.o.m. 2014-09-01, med två månaders ömsesidig uppsägningstid. " Jag säger upp avtalet innan dess startdatum och anser därför inte att det skall vara någon uppsägningstid, men stallägaren hävdar att det är underskriftsdatumet som gäller? Vad är korrekt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag bedömer din situation av det du beskrivit så är du bunden av kontraktet och det som står däri eftersom du har skrivit under och godkänt avtalet. Avtalet börjar att gälla i och med att du skriver på avtalet. 2014-09-01 torde vara ett inflyttningsdatum.

Pacta sunt servande är en grundläggande princip inom avtalsrätt och betyder avtal skall hållas och att parterna ska hålla sig till avtalet.

Det jag skulle råda dig att göra är att prata med stallägaren om du kan slippa en del av uppsägningstiden om det kommer en ny hyresgäst som tar din plats.

Ellinor SvenssonRådgivare