FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/08/2014

Fråga huruvida en bostadsrätt utgör giftorättsgods

Hej! Min fru står ensam som ägare av vår bostadsrätt. I fall vi ska bestämma skilja oss hur går det med vår lägenhet. Ska den delas i lika delar mellan oss eller det är bara hon som får hela lägenhet? Och vi har inte nåt bodelningsavtal eller äktenskapsförord. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

När ett äktenskap upplöses genom skilsmässa ska makarnas egendom fördelas mellan dem genom bodelning enligt 9:1 Äktenskapsbalken, https://lagen.nu/1987:230

Mellan makar finns två slags egendom, giftorättsgods och enskild egendom. Vad som är giftorättsgods och enskild egendom får stor betydelse när makars egendom ska fördelas vid bodelning. I bodelningen skall nämligen makarnas giftorättsgods ingå, 10:1 Äktenskapsbalken. En makes egendom är giftorättsgods i den mån den inte är enskild egendom, 7:1 Äktenskapsbalken.

Vad som är enskild egendom går att utläsa i 7:2 Äktenskapsbalken. Enskild egendom är bland annat egendom som till följd av äktenskapsförord är enskild, egendom som en make har fått i gåva av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda, egendom som en make har erhållit genom testamente med det villkoret att den skall vara mottagarens enskilda, egendom som en make har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda.

Huruvida bostadsrätten ingår i en eventuell framtida bodelning avgörs om bostadsrätten anses vara enskild egendom enligt förutsättningarna i 7:2 Äktenskapsbalken. I annat fall är egendomen giftorättsgods och kommer ingå i bodelningen.

Ellinor SvenssonRådgivare