Fråga huruvida en bostadsrätt ska utgöra samboegendom

Hej! Jag och min sambo har delat bostadsrätt i två år och flyttade in i denna gemensamt då vi blev ett par. Nu har vi valt att separera. Jag står på barbacke då jag släppte allt för att bli hans sambo. Det var han som köpte lägenheten för sina sparpengar men jag undrar om och isåfall hur jag kan åberopa bodelning och få rätt till en del av värdet på bostaden? Har det någon betydelse om han kommer bo kvar i bostaden eller ej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är Sambolagen som behandlar din frågeställning, https://lagen.nu/2003:376

Du har inte skrivit något om att det skulle finnas ett samboavtal mellan er. När jag svarar på din fråga utgår jag därför från att det inte finns något samboavtal mellan er som säger att lägenheten ska vara din fd sambos enskilda egendom och inte ingå i en bodelning.

Det spelar ingen roll vem som köpte lägenheten. Har lägenheten förvärvats för gemensam användning utgör lägenheten samboegendom i en bodelning enligt SamboL 3 §. Du har rätt till halva värdet av samboegendomen, då lägenheten kan anses förvärvad för gemensam användning.

Du undrar hur du kan åberopa bodelning. Du ansöker om att tingsrätten ska förordna en bodelningsförrättare att förrätta bodelning mellan dig och din fd sambo. Du har ett år på dig att framställa en sådan begäran. SamboL 8 §.

Ellinor SvenssonRådgivare