Fråga gällande upphörande av anställning.

Hej!

Jag fick en anställning som vikarie 2014.09.01-2015.08.31 efter det har jag jobbat heltid men det skrevs aldrig något nytt avtal. Nu har min chef sagt att mitt vikariat gått ut den 2016.08.31 trots att vi inte har några papper på detta. Kan han göra så?

Jag har haft vikariatet för er person som har tjänstledigt och som fortfarande är det.

Tack!

Lawline svarar

Hej! Vad roligt att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det så har du, 2014, fått ett kontrakt på en tidsbegränsad anställning som vikarie. Det är enligt 5 § i lagen om anställningsskydd (LAS) helt okej att träffa tidsbegränsade avtal på vikarie- tjänster. Det en arbetsgivare dock måste beakta är att anställningen automatiskt övergår till en tillsvidare- anställning för de fall då arbetstagaren varit tidsbegränsat anställd i längre än två år, detta framgår i 5a § LAS. Men som jag har förstått din situation så har du arbetat vidare efter upphörandet av vikarie- tjänsten som upphörde enligt avtal 2015.08.31, och jag förstår det som att ni då inte träffat avtal om en ny tidsbegränsad tjänst utan att du bara arbetat vidare. Om arbetsgivare och arbetstagare inte avtalat om något annat så ska man anse att tjänsten är en tillsvidare- tjänst enligt 4 § LAS.

Din chef har då inte rätt att upphöra din anställning på de grunder han/ hon begär.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att fråga igen!

Vänliga hälsningar,
Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare