Fråga gällande efterarv

Jag är enda barnet. Min far har sagt att det är trist att han inte kan komma ifrån laglotten. Nu har min mor dött och jag har fått ett papper, ett testamente, från min fars jurist där det står att min far ärver min mor med Full Äganderätt. Nu vill de att jag ska bekräfta detta med återgående post, och det omgående. Jag har tydligen 2 olika alternativ att välja mellan.

I brevet från juristen står det: "Om du Godkänner detta så innebär det att allt arv kommer från din far när han avlider, om du bara skriver att du Mottagit detta så kommer arvet komma både från din mor och din far när din far avlider".

Min fråga är: Vad är skillnaden? Och när min far tydligt uttryckt att det är tråkigt att han inte kan komma ifrån laglotten.. Vad är till fördel för mig att göra: att Godkänna eller att underteckna Mottagit?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Att hela arvet kommer från din far innebär att han har rätt att disponera över hela sin förmögenhet så som han önskar. Du har dock fortfarande rätt till din laglott. Han skulle exempelvis ha möjlighet att testamentera hela sin förmögenhet till någon annan, detta med undantag av din laglott. Låt oss säga att din mor har efterlämnat sig 1 000 000 kr. Allt detta är testamenterat till din far. Att han ärvt med full äganderätt innebär att han får göra vad han vill med pengarna. Det enda är att han exempelvis inte kan testamentera bort din laglott. Säg att din far efterlämnar sig 3 000 000. Din laglott skulle vara 1 500 000.

Enligt 3 kap 1 § Ärvdabalken ärver makar varandra. Gemensamma barn får ut sitt arv först då den efterlevande maken avlider, detta kallas för efterarv. I detta fall skulle du alltså ärva din mor och din far. En viss kvotdel kommer att vara hänförlig till din mors kvarlåtenskap. Låt oss säga att din mor efterlämnar sig 1 000 000 och att din far, vid tidpunkten för din mors död, har 700 000. Hans totala förmögenhet uppgår då till 1 600 000, varav 1 000 000 utgörs av din mors kvarlåtenskap. Detta ger en andel om 62,5 % (1 000 000/1 600 000). Om din far vid sin död efterlämnar sig 3 000 000 ska du få 62.5 % av detta som arvet efter din mor, alltså 1 875 000. Kvar efter din far blir då 1 125 000. Hälften av detta är din laglott, 562 500. I detta fall kommer du att erhålla 2 437 500. Generellt sett skulle du få ut mer genom denna metod.

Jag har utgått från att du från din mor skulle ha fått din arvslott, att du vid din fars död är den enda bröstarvingen samt att du endast kommer att få laglotten efter din far. Är så inte fallet ändras räkneexemplen något.

Värt att nämna är att om det rör sig om ett (giltigt) testamente så ska testamentet anses utgöra din mors sista vilja. Du har dock rätt till din laglott.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare