Fråga för vilken tid hyran betalas.

Hej, hyr en villa av privat hyresvärd. Flyttade in 20 oktober förra året. Betalat hyran på 5500 kr den 20:de varje månad. Nu vill han ändra datumet till att betala hyran den sista varje månad istället. Han vill ha 1950 kr som ska betalas extra för att komma i "fas". Stämmer detta verkligen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vän dig till Lawline!

Om du betalar hyran för den 20:e till den 20:e nästa månad uppkommer ett glapp om du ska börja betala den sista dagen varje månad. Vanligtvis betalas hyran för nästkommande kalendermånad (i slutet av april för maj osv), det är kanske det som komplicerar saken. Situationen är naturligtvis en annan om ni kom överens om att du skulle börja betala först för november månad (dvs bo gratis inflyttningsmånaden ut, 20-31 oktober).

Med vänliga hälsningar,

Oskar JanssonRådgivare