Fråga för bostadsrättsförenings föreningsstämma

Bakgrund: två medlemmar i vår bostadsrättsförening som dessutom själva är styrelse ordförande resp styrelsemedlem vill köpa råvind för att bygga etagevåningar till sig själva. De kommer då att flytta/minska mitt förråd. 1. Hur kan jag agera för att de inte ska ta förrådsyta från mig? 2. Måste alla rösta ja på extrastämman eller är det majoritet som gäller?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köpet av en bostadsrätt så blir man medlem i en bostadsrättsförening och får en andel i den. Man äger rätten att bo i lägenheten. En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening som styrs enligt bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614). Det högsta beslutande organet i en bostadsrättsförening är föreningsstämman.

Enligt 9:15 bostadsrättslagen (https://lagen.nu/1991:614#K9P15S1) ska beslut som innebär väsentliga förändringar av föreningens hus eller mark fattas på en föreningsstämma, om inte något annat har bestämts i stadgarna.  Den fråga som ordföranden och styrelseledamoten vill lyfta bör därmed vara en fråga för föreningsstämman, så länge inte stadgarna i din bostadsrättsförenings fastslår något annat. Jag råder därför dig att kontrollera vad som föreskrivs där. Om det inte föreskrivs något annat i stadgarna bör denna fråga tas upp på föreningsstämman.

Vad gäller röstantalet samt vad du kan göra för att påverka beslutet stadgas i 9:16 p. 2 (https://lagen.nu/1991:614#K9P16S1) att om det rör sig om ett beslut som kommer att innebär att en lägenhet som upplåtits med bostadsrätt kommer att förändras eller i sin helhet behöva tas i anspråk av föreningen med anledning av en om- eller tillbyggnad, så ska bostadsrättshavaren ha gått med på beslutet. Om bostadsrättshavaren inte ger sitt samtycke till ändringen, blir beslutet ändå giltigt om minst två tredjedelar av de röstande har gått med på beslutet och det dessutom har godkänts av hyresnämnden.

Avgörande för din fråga är alltså om det förslag som ordförande och styrelseledamoten har kommer att utgöra en sådan "förändring" av din lägenhet som föreskrivs i 9:16 p. 2. Anses förslaget utgöra en sådan förändring måste alltså beslutet fattas med kvalificerad majoritet, dvs. minst 2/3 av de röstande måste rösta för beslutet, och hyresnämnden ska godkänna det.

Anses det förslag ordföranden och styrelseledamoten presenterar inte utgöra en sådan "förändring" av din lägenhet som stadgas i 9:16 p. 2 ska beslutet istället enligt 7:13 lag (1987:667) om ekonomiska föreningar (https://lagen.nu/1987:667#K7P13S1) bifallas med enkel majoritet, dvs minst 1/2 av de röstande ska rösta för beslutet.

Tilläggas skall även att föreningsstämman i enlighet med den sk likhetsprincipen och generalklausulen i 7:16 nämnda lag (https://lagen.nu/1987:667#K7P16S1) inte får fatta beslut som är ägnade att bereda otillbörlig fördel åt en medlem eller någon annan till nackdel för föreningen eller annan medlem. Skulle beslutet om utbyggnaden av etagevåningarna alltså innebära att ordföranden och styrelseledamoten får en otillbörlig fördel som är till nackdel för dig så strider det mot likhetsprincipen och föreningsstämman får ej fatta beslut om det. Skulle stämman ändå göra det kan man som föreningsmedlem då väcka talan mot föreningen om att beslutet ska upphävas eller ändras enligt 7:17 nämnda lag (https://lagen.nu/1987:667#K7P17S1).

Lycka till!

Med vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare