Fråga angående värdering av tillgångar

Maken dog 1979 och änkan fick fri förfoganderätt av makens arv. ( värde då ca 75.000 kr )

De hade inga barn.

Änkan blir senare 1991 sambo med en ny man i och med att de köper en bostadsrätt tillsammans.

1993 skänker sambon sin halva genom gåvobrev till sin sambo ( änkan ). ( beräknat värde 60.000 kr ,hälften av 120 kkr)

Sambon ( mannen )dör 2007.

Änkan ( fd sambon )dör 2013. När bostadsrätten nu sålts för 560 kkr så är hälften nu värd 280 kkr.

För att kunna beräkna arvet till eftervingarna till maken som avled 1979 så är frågan:

Har dödsboet förkovrats genom gåva med 60.000 kr eller 280.000 kr?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag antar att ni har upprättat en bouppteckning. En bouppteckning innebär två saker. Det är dels en genomgång av den avlidnes tillgångar och skulder och det är dels den handling som upprättas vid genomgången. Den person som har hand om dödsboets tillgångar ska utse två opartiska personer som sedan ska hålla bouppteckningsförrättningen. Observera att en delägare i dödsboet inte kan vara förrättningsman. Samtliga delägare i dödsboet ska kallas till förrättningen. En bouppteckning förrättas normalt senast tre månader efter dödsfallet. Bouppteckningen ska sedan skickas till Skatteverket.

Det är marknadsvärdet på tillgångarna vid dagen för dödsfallet som ger ledning för värderingen.
I 20 kap Ärvdabalken, https://lagen.nu/1958:637 kan man läsa om reglerna kring bouppteckning.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga. Jag vill poängtera att det kan vara mycket klokt att anlita en jurist för att förrätta bouppteckningen. Lawline samarbetar med erfarna jurister inom arvsrätt. Behöver du ytterligare hjälp med juridiken kring detta vänligen återkom till mig så återkommer vi med ett prisförslag för vidare arbete.

Ellinor SvenssonRådgivare