Fråga angående sambolagen.

Sambolagen

Jag och mina barns pappa är på väg flytta ihop igen i en villa som han köpt för gemensamt bruk (och det finns verifierat då folk kan intyga det) Nu när jag införskaffat andrahands hyresgäst till min bostadsrätt med uppsägningstid 3mån(flyttar in om ca 4v) så börjar han krångla å självklart är jag både arg å ledsen samt förtvivlad då detta ställer till stora bekymmer för mig.

Har jag rätt begära något?

Mycket tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Av 1 § 1 st. sambolagen framgår att "Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll." Min tolkning av din fråga är att du och dina barns pappa i dagsläget inte bor tillsammans. Med anledning av detta är ni inte sambos i lagens mening och sambolagen är mot bakgrund av detta inte tillämplig. Min bedömning är därför att du tyvärr inte har någon rätt till att begära något med stöd av sambolagen.

Med vänlig hälsning,

Jakob BorinRådgivare