Fråga angående provanställning.

Hej!

Jag skrev på ett provanställningsavtal hos min arbetsgivare (privata handeln) som skulle vara i 8 månader. (Trodde LAS gällde med 6 mån.) Så är reglerna enligt avtal hos Handels, enligt arbetsgivaren. Han han är kollektivansluten. Jag har inte varit borta en enda dag och arbetsgivaren har inte sagt något annat än att han är nöjd med mig. Nu, efter drygt 5 månaders anställning, var jag med om en trafikolycka och är sjukskriven till att börja med 3 månader. Min arbetsgivare vill "frysa" vårt avtal och återuppta det när jag kommer tillbaka. Går jag inte med på det säger han upp mig, trots att han är nöjd med mig. Är detta lagligt?

Vänligen Ann

Lawline svarar

Hej! Vad kul att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har helt rätt, enligt 6 § i lagen om anställningsskydd (LAS) så ska prövotiden vara högst sex månader. Men enligt 2 § LAS så får man göra avvikelser från detta genom just kollektivavtal. Så en prövotid på 8 månader är okej om det står reglerat i ett kollektivavtalet.

Under en provanställning så har en arbetsgivare rätt att avsluta anställningen när han/hon vill och behöver då inte ge någon anledning. Så tyvärr så har din arbetsgivare rätt att avsluta din anställning även fast han är nöjd med dig.

Gällande frysningen av anställningsavtalet så står det inte reglerat i LAS. Jag skulle därför be dig att fråga din arbetsgivare om att få ta del av det kollektivavtal som din arbetsplats är bunden av.

Hoppas du fått svar på din fråga, tveka inte att kontakta Lawline igen.

Vänligen, Elin Gustavsson

Elin GustavssonRådgivare