Fråga angående avgångsvederlag samt semesterförmåner

Hej! Jag undrar vad som gäller för mig. Har precis fått veta att det inte finns mer jobb åt mig (alltså företaget vill att jag säger upp mig). Har varit anställd i ca 11 år, levererat bra resultat (har det skriftligt). Nu fick jag veta att man har anställt en person som kommer göra mitt jobb, fast i ett annat land... Ska träffa personen nästa vecka, troligtivs för att lämna över (fast officiellt ska jag på ett möte!). Min fråga - vilken avgångsvederlag kan jag begära? Är varken med i facket eller a-kassan. Kommer jag få ut alla semesterdagar förutom avgångsvederlag (det handlar om rätt så många dagar..)

Lawline svarar

Hej! Först ska nämnas att du inte behöver säga upp dig. Däremot kan arbetsgivaren - skriftligen - göra detta, men uppsägningen måste då vara sakligt grundad. Om arbetsgivaren har möjlighet att ge dig ett annan arbete som du är kvalificerad för, så ska denne ge dig den möjligheten, 7-8 § lagen (1982:80) om anställningsskydd, LAS. För övrig information se LAS.

Avgångsvederlag är en fråga som kan bestämmas i kollektivavtal mellan arbetstagar- och arbetsgivarföreningen/ar. Detta regleras inte i LAS. Trots att du inte är med i den aktuella fackföreningen så kan detta få betydelse. Arbetsgivaren anses nämligen - på grund av gällande kollektivavtal - ha en skyldighet gentemot arbetstagarsidan att inte tillämpa sämre villkor för utomstående arbetstagare än för de som är medlammar i fackföreningen, och skulle man bryta mot detta så blir man skadeståndsskyldig (se Källström, Kent, och Malmberg, Jonas, Anställningsförhållandet - inledning till den individuella arbetsrätten). Granska därför själv kollektivavtalet eller tala med exempelvis den fackliga representanten.

Jag är inte helt säker på innebörden av den sista frågan, men vill framhålla följande. Semesterförmåner framgår - förutom möjligen i anställnings- samt kollektivavtal - av semesterlagen (1977:480), SemL. Semesterförmånerna utgörs av semesterledighet, semesterlön och semesterersättning, 1 § SemL. Intjänandeåret är året innan semesteråret, den 1 april ett år till och med den 31 mars påföljande år, 3 § SemL. Om anställningen upphör innan arbetstagaren har fått den semesterlön som tjänats in, ska arbetstagaren i stället få semesterersättning, 28 § SemL. Semesterersättning ska betalas ut till arbetstagaren utan oskäligt dröjsmål och senast en månad efter anställningens upphörande, 30 § SemL. Semesterledighet får inte utan arbetstagarens medgivande förläggas till uppsägningstid, 14 § SemL.

Lars BålmanRådgivare