FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/01/2014

Fotograferingsförbud?

Kan man hindra folk från att fotografera och filma i en galleria genom att sätta upp skyltar om fotoförbud? Vad har fastighetsägaren för möjligheter om personer bryter mot fotoförbudet. Vad får väktare/ordningsvakt göra om någon bryter mot fortoförbudet?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor.

När du besöker en galleria och där finns en skylt med fotoförbud ingås ett avtal, rent juridiskt, mellan dig och den som äger lokalen. Det finns ingen paragraf som behandlar det här direkt, utan faller inom avtalsfriheten. Däremot begår du inte ett brott om du fotograferar trots ett fotoförbud utfärdat av lokalägaren.

Väktare och ordningsvakter är helt olika saker. En väktare har inte mer behörighet än en civilperson och kan endast använda sig av envarsgripande - se 24 kap. 7 § rättegångsbalken. En väktare kan avvisa dig från platsen men får inte avlägsna dig utan få i sådana fall tillkalla polis.

En ordningsvakt har flertalet polisiära befogenheter. Emellertid tycker inte jag att något rättsligt stöd fungerar för att en ordningsvakt skall kunna avvisa eller avlägsna en person som brutit mot ett föreskrivet fotoförbud. En ordningsvakt får, med stöd av 13 § polislagen, avvisa, avlägsna eller omhänderta en person som stör den allmänna ordningen. Under begreppet "allmän ordning" torde man inte kunna hävda att en person som fotograferar stör denna allmänna ordning, vare sig det finns ett föreskrivet fotoförbud eller ej.

Lawline RådgivareRådgivare