Fotografering av sovande person

Hej. För ca 6 veckor sedan vaknade jag av att någon står vid min säng och sliter av täcket och fotograferar. Ligger då i sängen tillsammans med hennes ex och sover. Detta skrämmer mig fortfarande när jag ska sova och har fått lite kränkande meddelanden samt att hon han skickat fotografiet till minst 2 personer ( vad jag vet ). Finns det något jag kan göra åt detta eller måste jag bara försöka glömma att det hänt!?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga!

Det är flera olika brott som kan ha begåtts (endast en domare kan slutgiltigt avgöra om så har skett). Vidare kan skadestånd bli aktuellt. Dessa saker ska beskrivas i tur och ordning.

Av 4 kap. 6 a § brottsbalken framgår det ska dömas för kränkande fotografering om en person i hemlighet fotograferar någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme. Förutsättningarna för ansvar enligt denna bestämmelse synes alltså uppfyllas.

Vidare kan det röra sig om ofredande, se 4 kap. 7 § brottsbalken. I så fall krävs att det rör sig om ett hänsynslöst beteende, vilket synes vara fallet.

Dessutom ska enligt 5 kap. 1 § brottsbalken dömas för förtal om en person lämnar en uppgift som utpekar någon annan person som är ägnad att utsätta någon för annans missaktning. I det aktuella fallet har en uppgift lämnats, nämligen det som fotografiet visar. Vidare torde fotografiet vara ägnat att utsätta dig för andras missaktning, då implicerar att du är en lösaktig person.

Det är alltså en god idé att anmäla den aktuella personen för ovannämnda brott. Det är vidare värt att notera att det är sällsynt att en åklagare väcker åtal för förtal. Om så inte sker finns istället möjligheten att väcka ett s.k. enskilt åtal.

Slutligen finns möjligheten att i samband med ett allmänt (åklagarlett) eller enskilt åtal yrka på skadestånd enligt 2 kap. 3 § skadeståndslagen.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare