Fotografera och filma på allmän plats bland folk

Hej! Är det okej att filma och ta bilder på allmänna platser även om det syns folk på bilden och man inte bett om tillstånd? Har sett att frågan ställts förut, men skulle gärna vilja veta om det är så även idag eller om lagen ändrats.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.
Att filma och fotografera på allmän plats bland folk är i de flesta fall tillåtet. Brottsbalken fångar upp handlingar som är att bedöma som ofredande eller kränkande fotografering, vilka givetvis inte är tillåtna.

Ofredande regleras i 4 kap 7 § BrB och omfattar hänsynslösa beteenden som riktas mot en eller flera bestämda personer och som för dessa personer innebär en kännbar fridskränkning(detta är ett ganska högt rekvisit). I dagsläget finns också ett krav på omedelbarhet för att det hänsynslösa beteendet ska kunna utgöra ett ofredande. Med omedelbarhet menas att personen som handlingen riktas mot ska uppfatta handlingen medan den sker. Domstolen menar i dagsläget att man inte kan bli ofredad av någonting man inte känner till. Är du inte medveten om handlingen någon gång när den sker kan du heller inte anses ha blivit ofredad av den. Högsta domstolen har dock beviljat prövningstillstånd i ett fall från i somras där denna fråga angående kravet på omedelbarhet vid ofredande ställts på sin spets. Det återstår att se ifall HD kommer att ändra på denna praxis eller inte.

Kränkande fotografering regleras i 4 kap 6a § BrB som är en ganska snäv bestämmelse som omfattar hemlig fotografering på vissa specifika platser. För straffansvar krävs att bildupptagningen görs i smyg och riktas mot person som befinner sig på någon av de i lagtexten särskilt angivna platserna. Platserna är inomhus i en bostad, på en toalett, i ett omklädningsrum eller i ett annat liknande utrymme. Bostad omfattar platser där någon stadigvarande bor eller plats där någon bor tillfälligt som exempelvis tält eller hotell. Det krävs inte att personen som fotograferas ska befinna sig i sin egen bostad, utan även fotografering av en person i någon annans bostad omfattas av bestämmelsen. Med annat liknande utrymme avses exempelvis provhytter, duschrum eller bastu. Det vill säga utrymmen som är avsedda för mycket privata förhållanden. Fotograferingen behöver inte ha skett inne i bostaden eller utrymmet utan fotot kan ha tagits utifrån.

Så svaret på din fråga är att så länge fotograferingen inte är att anse som ett ofredande enligt 4:7 BrB eller omfattas av bestämmelsen kränkande fotografering 4:6a BrB, är det i nuläget tillåtet att fotografera på allmän plats även om andra människor uppfångas på bilden.

Hoppas svaret varit till din hjälp!
Med vänlig hälsning

Mimmi OrreniusRådgivare