Fosterbarn - vem ärver efter mig?

Hej

Jag blev som några månader gamal flyttad till fosterfamilj som jag levt med hela mitt liv. Jag är nu 31 år.

Min biologiska mor fick inte ta hand om mig pga psykiska sjukdomar och andra problem. Min biologiska far vet jag inte om han inte fick eller inte ville ta hand om mig.

I min fosterfamilj har jag en far, en mor som gått bort, två syskon och en biologisk halv syster som bor på ett hem med förmyndare pga autism.

Min fråga är vem ärver mig?

Kan jag i testamera allt jag äger eller hur funkar det?

Med vänlig hälsning,

Lars

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om arv hittar du i ärvdabalken. Du nämner varken fru eller barn, jag utgår därför i mitt svar från att du inte är gift eller har några barn.

I första hand ärver dina föräldrar hälften var. Förälder har i det här sammanhanget inget med vårdnad att göra. Dina biologiska föräldrar kommer därför att ärva efter dig, om inte din fosterfamilj har adopterat dig.

Om dina biologiska föräldrar har gått bort ska dina syskon ärva efter dig. På samma sätt som med föräldrar avses här biologiska syskon eller syskon i din adoptionsfamilj.

Du kan dock välja att frångå arvsreglerna i ärvdabalken genom att upprätta ett testamente. Det finns vissa begränsningar för vad du kan testamentera bort. Men detta gäller främst dina eventuella barns rätt till laglott och efterlevande makes rätt till en viss summa (fyra gånger ett fastställt prisbasbelopp). Detta verkar dock inte vara aktuellt i ditt fall.

Lycka till!

Om du har några fler frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på www.lawline.se/boka.

Anna RunelövRådgivare