Förverkande av andrahandskontrakt

Hej!

Jag hyr ut min hyreslägenhet (med värdens godkännande) under sex månader. Andrahandshyresgästen har varit sen med båda hyrorna (för maj och juni). Jag har fått ringa och tjata. Han har dessutom inte betalt fullt belopp på junihyran, utan det fattas 300 kronor.

Dessutom har jag fått indikationer att han använder mitt privata telefonabonnemang (det har jag nu sagt upp i förekommandesyfte.)

Jag tycker det känns mycket jobbigt och har ingen tillit kvar till honom. Jag vill att han flyttar ut före sin hyrestid (sista oktober 2016). Jag vill att han flyttar omgående.

Vi har skrivit ett sedvanligt andrahandskontrakt (som man kan köpa hos bokhandeln) där jag kryssat för tidsbegränsad hyresavtal.

Kan jag säga upp honom i förtid?

Hur bär jag mig åt?

Vänligen

Kristina

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett andrahandskontrakt gällande uthyrning av bostad är ett civilrättsligt avtal där parterna, dvs. du och din hyresgäst, kan avtala om nästintill vad som helst. När ett avtal har ingåtts gäller principen om att avtal ska hållas, vilket givetvis gäller båda parterna. Hela situationen beror alltså på vad ni har stadgat i hyresavtalet er emellan. Om ni har stadgat en viss uppsägningstid så är det den som gäller. Väljer du således att säga upp hyresavtalet nu i förtid så kommer hyresgästen ha rätt att bo kvar under uppsägningstiden.

Med tanke på att din hyresgäst däremot inte har betalat den avtalade hyran så har denne begått ett avtalsbrott. Vad konsekvenserna av avtalsbrottet ska bli i detta fall beror också på vad ni har avtalat. Kanske är det så att ni har skrivit i avtalet vad som ska hända om hyran mot förmodan inte betalas enligt överenskommelse. Om ni inte har avtalat något kring detta, torde det inte vara helt ogrundat att häva andrahandskontraktet utan någon uppsägningstid, eller i vart fall, en kortare uppsägningstid. Hyresgästen har ju trots allt begått ett avtalsbrott genom att inte betala avtalad hyra samt betett sig på ett felaktigt sätt genom att använda ditt privata telefonabonnemang.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga. Lycka till!

Med vänlig hälsning

Sara BengtssonRådgivare