FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 17/01/2015

Förverkad företrädesrätt

jobbar på kommunen och vi har startat ett projekt där vi behöver en person som jobbar som handledare på heltid. Vi har tidigare haft en kille som har jobbat hos oss på timmar och enligt chefen har han företrädesrätt. Eftersom han också har jobbat hos oss tidigare kommer han under också att bli Lasad. Chefen vill inte riskera att ställa frågan ifall den här killen nu skulle tacka ja till tjänsten.

Finns det något i juridiken som säger att vi kan anställa någon annan om personen som har företrädesrätt självmant kommer och säger att han inte vill ha tjänsten för att han tex har blivit erbjuden en annan tjänst eller likanande? Om jag ahr förstått det rätt har han företrädesrätt i 9 månader.

Tack för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Precis som du skriver har en person som sagts upp på grund av arbetsbrist företrädesrätt till återanställning, om han uppfyller vissa krav. Regler om detta finns i Lagen om anställningsskydd (se här), 25 §. Företrädesrätten gäller också visstidsanställda.

Din arbetsgivare måste alltså, om det uppkommer en ledig tjänst som killen har tillräckliga kvalifikationer för, erbjuda honom denna. Detta är under förutsättning att han har jobbat hos er mer än 12 månader de senaste 3 åren. Det kan vara lite svårt att beräkna antal dagar som timanställda har jobbat, men man brukar säga att om han har haft rätt att tacka nej till erbjudet jobb, ska bara de dagar han verkligen jobbat räknas. Om han istället varit tvungen att tacka ja till erbjudna jobb, ska hans anställning räknas under hela perioden.

Om killen uppfyller kraven i 25 § har han alltså företrädesrätt om det uppkommer lediga jobb på er arbetsplats, men om han tackar nej till ett skäligt erbjudande om ny anställning försvinner hans företrädesrätt, det kallas att företrädesrätten förverkas. Detta förutsätter dock att erbjudandet är skäligt, dvs. något sånär motsvarar de anställningsvillkor och arbetsuppgifter han tidigare haft. Skälighetsbedömningen beror självklart också på hur läget är på arbetsplatsen, dvs. vilket jobb som finns tillgängligt. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att skapa nya jobb för att tillgodose den företrädesberättigades önskemål, men ska inte heller försöka kringgå tidigare anställds rättigheter genom att erbjuda ett sämre jobb för att slippa nyanställa personen.

Med Vänliga Hälsningar

Emilia OhlinRådgivare