FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/03/2015

Förvärvslåneförbudet i aktiebolag

Hej,

Jag har två frågor angående låneförbudet i ABL.

Aktiebolag B äger 60% av aktierna i aktiebolag A. Resterande del av aktiebolag A ägs av Daniel. Aktiebolag B vill nu köpa Daniels aktier i aktiebolag A för 10 miljoner kronor men har just nu ingen möjlighet att finansiera köpet. Är någon av dessa möjligheter tillåten?

1) Aktiebolag B lånar pengar i en bank och som säkerhet får banken ett pantbrev i en fastighet som Aktiebolag A äger.

2) Daniel lämnar kredit till aktiebolag B på hela köpeskillingen och som säkerhet för krediten får Daniel aktier i aktiebolag A.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ägarbolaget B vill ta ett lån i syfte att förvärva aktier i målbolaget A så får inte A ställa säkerhet i form av pant i dess fastighet för lånet, vilket framgår av Aktiebolagslag (2005:551) 21:5. Det första upplägget är alltså otillåtet.

I det andra fallet tolkar jag din beskrivning som att ägarbolaget B ställer en del av sitt eget innehav av aktier i bolag A som säkerhet för den kredit Daniel lämnar i form av betalningsuppskov till B vid köpet av Daniels aktier i A. Eftersom det här inte är fråga om att målbolaget A lånar ut pengar till eller ställer säkerhet för B:s kreditköp av aktier i A, utan att det är B som står risken, så aktualiseras inte förvärvslåneförbudet. Det senare upplägget är alltså tillåtet enligt låneförbudsreglerna.

Observera dock att om banken i det första fallet skulle gå med på att ge B ett lån utan ställande av säkerhet och B därefter köper aktierna av Daniel så finns det inget som hindrar A från att i efterhand bestämma sig för att ställa säkerhet för ägaren B:s lån. Detta ska förstås mot bakgrund att förvärvslåneförbudet enligt Aktiebolagslag 21:5 endast avser förestående aktieförvärv. Eftersom aktiebolaget B efter köpet av Daniels aktier i aktiebolaget A äger 100 % av aktierna så har B mer än hälften av röstvärdet och ska räknas som moderbolag i förhållande till dotterbolaget A, varav de tillsammans utgör en koncern (Aktiebolagslag 1:11 första stycket, punkt 1 och fjärde stycket). Eftersom A och B i detta fall anses som företag i samma koncern så är A:s ställande av säkerhet efter aktieköpet för B:s lån från banken tillåtet, vilket är ett undantag från den generella låneförbudsregeln (Aktiebolagslag 21:2 första stycket, punkt 2 och 21:3). Upplägget fordrar dock att banken står en reell risk under tiden mellan B:s köp av Daniels aktier i A och tidpunkten då A går med på att ställa säkerhet för B:s banklån. Om A redan innan B:s köp av aktierna de facto åtar sig att ställa säkerhet för lånet så aktualiseras förvärvslåneförbudet och upplägget blir otillåtet.

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare