FrågaSKATTERÄTTArvsskatt28/05/2017

Förvärv genom arv är skattefria.

Hej,

Jag är bosatt i Spanien och alltså skatteskyldig här. Arbete som jag utför här, i Danmark och Sverige, deklarerar jag för här i Spanien. Nu har jag fått ett arv från Finland, som jag tar upp i min Spanska deklaration. Detta arv betalar jag inte skatt för här i Spanien, eftersom den hamnar under gränsen för vad man behöver betala skatt för, men, jag betalar skatt på arvet i Finland. Nu till min fråga: Min syster bor i Tyskland och har också fått sin del av arvet. Allt har varit lika såhär långt tills nu - när hon fått papper på inkomstdeklaration från Finlands - som hon ska fylla i och skicka in. Men detta har inte jag fått. Vet ni om jag behöver skicka in inkomstdeklaration till Finland för att jag mottagit arv där?

Och jag har även mottagit arv från Sverige - behöver jag göra någon svensk inkomstdeklaration för arvet från Sverige?

Förhandstack!

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kan tyvärr inte svara om innehållet i utländsk rätt, exempelvis finsk rätt om arv, och dess förhållande till spansk rätt. Jag vågar därför inte svara på huruvida du behöver skicka inkomstdeklarationen till Finland.

När det gäller det svenska arvet är det så att förvärv genom arv är skattefria i Sverige, så du har ingen skattskyldighet för detta. Beroende dock på arvets innehåll är det möjligt att du blir begränsat skattskyldig för eventuell inkomst från arvet, till exempel för kapitalvinst, om det gäller fastighet i Sverige, eller utdelning. Mer information kan du hitta i Inkomstskattelagen 3 kap. 18§ och Kupongskattelagen. Du är förstås välkommen att återkomma med följdfrågor.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Ovan svar är vad som inryms inom vår gratisrådgivning, behöver du vidare rådgivning rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka alt klicka på knappen till höger.

Med vänliga hälsningar,

Sotirios ApostolouRådgivare