Förvärv av fastighet till marknadspris, förskott på arv?

Hej,

En person dör, det finns två bröstarvingar varav bröstarvinge 1 köpt en fastighet av den avlidne föräldern 18 år tidigare till då gällande marknadsvärde.

Kan det ses som en gåva eller förskott på arv vid bouppteckning/arvsskifte även trots det faktum att fastigheten såldes till då gällande marknadsvärde? Fastigheten är idag värd ca 2 miljoner kronor mer än vad den köptes för för 18 år sedan och bröstarvinge 2 har inte fått någon annan kompensation för förlusten av den vinsten som bröstarvinge 1 gör på denna affär.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Detta regleras i 6 kap ärvdabalken (ÄB) (https://lagen.nu/1958:637#K6). I 6 kap 1 § ÄB sägs att det som föräldern ger sin bröstarvinge under livstiden ska räknas som förskott på arv (om inte något annat skrivs i gåvobrev etc.). Det krävs alltså att förvärvet ses som en gåva till någon del. En fastighet som säljs till marknadsvärde kan inte ses som en gåva, även om det är förälder och barn som är säljare respektive köpare. Hade bröstarvinge 1 fått köpa fastigheten till en lägre summa än marknadsvärdet hade förvärvet delats upp i en "köpdel" och en "gåvodel" och gåvodelen hade då kunnat ses som förskott på arv.

Eftersom bröstarvinge 1 köpte fastigheten till marknadspris kan den inte ses om en gåva, eftersom den förvärvades under "rätta" omständigheter. Alltså är det heller inte att se som förskott på arv. Att fastigheten har stigit 2 miljoner i värde under 18 år är mer en effekt av fastighetsmarknaden och inflationen.

Vänligen,

Molly MalmRådgivare