FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag18/01/2014

Förvärv av egna aktier

Vi är 4 delägare i ett nystartat bolag. Vi har olika aktieandelar. Två av aktieägarna anses vara huvudsakliga grundare och har ett aktieinnehav på drygt 50% tillsammans. De två grundarnas aktiemajoritet skall inte kunna rubbas. Därför har de förköpsrätt om annan aktieägare skall sälja sin andel. Om grundarna vill avstå/inte kan av ekonomiska skäl köpa aktierna, kan man då låta det bolaget köpa delägarens aktier som alternativ för att undvika att aktierna säljs till annan part och att ägarbalansen i bolaget rubbas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Ett bolag kan som huvudregel inte förvärva egna aktier. Detta är en regel till skydd för borgenärerna eftersom värdet på bolaget minskar om man betalar en del av bolaget med bolagets egna tillgångar. Ett fåtal undantag till denna regel finns i 19 kap 5 § aktiebolagslagen https://lagen.nu/2005:551, att exempelvis ett vederlagsfritt förvärv får ske. Ingen av de undantagna situationerna är dock applicerbara på er situation då ni vill att bolaget ska förvärva aktier endast för att inte rubba ägarbalansen. Att ha ett förköpsförbehåll är ett sätt som man kan använda för att majoritetsägarna ska kunna fortsätta inneha majoritet, men om de väljer att inte utnyttja sin rätt att köpa aktierna så är det upp till dem.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Matilda HellströmRådgivare