FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt15/02/2016

Förvaring av barnvagn i trapphus

Hej

Vi har en medlem i vår förening som hävdar att familjen har rätt att förvara sin barvagn i trapphuset utanför sin dörr. Det ät ganska trångt just i den delen av trapphuset. Finns det i några lagar eller förordningar som reglerar den här frågan?

Gunilla Lundholm

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Barnvagnsägaren har inte någon absolut rättighet att få förvara sin barnvagn i trapphuset. Enligt lag så ska nödvändiga åtgärder för brandsäkerhet vidtas, varav att hålla trappuppgången fri för utrymning vid brand är en av dem. Genom den lagen så kan förbud mot barnvagnar i trapphus göras. Kammarrätten har även i en dom fastslagit att just barnvagnar är ett löst föremål som kan förbjudas att ha i trappuppgångar, för brandsäkerhetens skull.

Du kan även läsa mer om det på en tidigare Lawline fråga HÄR, och en artikel HÄR för att få mer information.

Har du fler frågor om det här ämnet, får du gärna kommentera här nedanför så ska jag besvara dem. Jag hoppas att mitt svar gav dig hjälp!

Vänligen,

Moa BodinRådgivare