Förvar av testamente

Hej! Min mor har nyligen avlidit, och det har länge ryktats om att hon har skrivit ett testamente. Vi har sökt igenom alla hennes papper utan att hitta något. Har den advokat hon anlitat någon skyldighet att berätta för oss om och vad som står i ett ev. testamente, eller är det bara giltigt om vi rent fysiskt hittar det? Undrar också om banker kan/får lämna ut uppgifter om ev. bankfack till mig, eller är det bara boupptecknaren som har rätt att få veta det??

Mvh Gretha

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När testamentet förvaras av advokat- eller begravningsbyrå som erbjuder dessa tjänster är det inte ovanligt att detta register samkörs med folkbokföringsregistret. På det sättet garanteras, när testatorn dör, att testamentet kommer fram till dödsboet viss tid från dödsdagen. När testamentsgivaren avlider ska testamentsexekutorn (den som ska verkställa testamentet, t.ex. en advokatbyrå) tillse att testamentet i original lämnas ut till ”rätt personer”. Mao kommer dödsboet att underrättas om att det finns ett testamente, vilket kommer kunna kvitteras ut av representant för dödsboet. Testamentet är i allra högsta grad giltigt om det utlämnas i original (och givet att det i övrigt uppfyller formkraven för testamente, se 10 kap. Ärvdabalken: https://lagen.nu/1958:637). Även för bankfacket finns det på motsvarande sätt en person eller personkrets som – efter uppgörelse med banken – är behöriga att ha åtkomst därtill. Om endast den avlidne haft tillgång till bankfacket ankommer det på boutredningsmannen (givet att någon av dödsbodelägarna föranstaltat om att sådan ska utses enligt 19 kap. 1 § ÄB) att tillse att egendom däri listas i bouppteckningen, varvid ni kommer få vetskap om tillgångarna.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga! Vill du ställa kompletterande frågor/ha vidare hjälp är du välkommen att återkomma till mig på martaahlen24@gmail.com.

Jag önskar dig en fortsatt trevlig helg!

Vänligen,

Märta AhlénRådgivare