FrågaFAMILJERÄTTGod man09/01/2018

Förvaltares rätt att rättshandla

Hej,

Jag har kommit i kontakt med en tjej som har en amstaff på 9 månader. Hunden är ett stort stod för den här tjejen som har en funktionsnedsättning. Nu har hennes förvaltare och mamma beslutat att hunden måste omplaceras då det är enligt dom en farlig ras. Jag har själv hundar av nästan samma ras och har sett denna hund och hon är absolut inte farlig. Problemet med hunden är att hon blir så glad när assistenterna kommer att hon hoppar. Vilket är ett enkelt problem att lösa. Jag är utbildad hundpsykolog och har erbjudit min hjälp att träna hunden. Kan en förvaltare omplacera en hund utan ägarens tillåtelse?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Bestämmelserna om förvaltarskap finns i föräldrabalken (FB).

Svaret på din fråga beror på vad förvaltarskapet omfattar. Det kan omfatta "allt", dvs förvalta egendom, bevaka rätt och sörja för person. Det kan även omfatta endast en av dessa områden, FB 11 kap 7 § 2 st.

Eftersom en hund är en egendom så krävs det att förvaltarskapet omfattar åtminstone förvalta egendom för att förvaltaren ska få sälja hunden.

Om förvaltarskapet omfattar att förvalta egendom så har förvaltaren ensam rådighet över den enskildes egendom, detta innebär att förvaltare ensam kan ingå avtal för den enskildes räkning, FB 11 kap 9 §.

Förvaltaren är skyldig att handla på det sätt som är bäst för den enskilde, FB 12 kap 3 §.

Sammanfattningsvis kan förvaltaren sälja hunden utan ägarens tillåtelse, om förvaltarens uppdrag omfattar att förvalta egendom. Förvaltaren ska dock alltid handla på det sätt som är bäst för den som förvaltarskapet avser.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Louise BergstrandRådgivare