FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt10/10/2014

Förutsättningarna för bygglov

Hej. Vi bor i ett radhusområde om ca 125 hushåll. 22 hushåll har gjort en tillbyggnad på ca 20 kvm. Då får man ett till sovrum och ett allrum. Utbyggnaden är standard i området och följer ett visst standard utseende. Vi har nu skickat in en bygglovsansökan på samma typ av utbyggnad men då hävdar kommunen att detaljplanen är överbyggd. Det visar sig att det Från början var "först till kvarn principen" för att få sitt bygglov. Inga nya tillbyggnader har sedan tillkommit på många år pga detta tills för 3 år sen då två hushåll i radhuslängan bredvid lyckades överklaga och få ett tillfälligt bygglov i väntan på att detaljplanen var klar. Kommunen menade då att man skulle se över detaljplanen. Nu visar det sig att man inte får ge tillfälliga bygglov på permanenta tillbyggnader så kommunen gjorde om dessa två till permanenta bygglov. Vi gick i tron om att detaljplanen i området var klart och vi anlitade arkitekt, beställde nybyggnadskarta från kommunen på dryga 6000kr, fick arkitekten att ta fram ritningar och vi tog ett lån på huset för att finansiera detta. Vi fick avslag då detaljplanen var överbyggd. De två förra utbyggnaderna var inte korrekt beslutade, kommunen hade gjort fel. Så klart tänker de inte göra fel igen så därför kommer de avslå vår ansökan. Efter möte med kommunen där jag försökte hävda likhetsprincipen så lutar de sig på plan- och bygglagen. Däremot säger dom att vi kommer få bygga ut med tiden eftersom man kommer se över detaljplanen på flertalet liknande områden i men vi får vänta. Enligt dom tar det ca 2 år att få färdigt en sådan detaljplan i ett område och då är vårt område inte i närheten på nästa inplanerade område att se över. Med andra ord kommer vi inte få denna möjlighet inom nära tid. der känns så fel att få veta att vi kommer få bygga ut men inte nu och man kan inte säga när. När det blir aktuellt kommer det vara försent. Vi har än inte fått något beslut formellt men det på gång. Däremot rekommenderar dom att vi istället gör en attesfalls tillbyggnad på 15 kvm (vi skulle bygga ut 23 kvm) men det kommer inte lösa våra behov då vi inte kommer lyckas skapa 2 vettiga sovrum med de vinklar och vrår som ställer till det. Fånigt att få bygga ut 15 kvm och inte 23kvm. Så jag får alltså bygga lite även fast det är överbyggt. Märkligt! Nu är frågan hur vi ska gå till väga? Ska vi undvika att överklaga beslutet? Vad har vi för chanser att få ett bygglov trots allt? Vi vill inte gå vidare i processen och förlora mer pengar om chanserna är osäkra. Jag kan känna att man skulle fått en signal av kommunen redan när vi beställde nybyggnadskartan, då hade vi aldrig gått så långt som vi gjorde. Jag får i det här fallet också skylla på min okunskap i området. Kan vi hävda likhetsprincipen i kommunallagen? Hur tungt väger den lagen i frågan. Det är plan-och bygglagen som står mot kommunallagen.

Lawline svarar

Hej, och tack för att ni vänder er till LawLine med era frågor!

Ska vi överklaga?

Först och främst kan jag rekommendera er att överklaga beslutet eftersom det inte kommer innebära några ytterligare kostnader (såtillvida ni inte anlitar ombud eller drar på era andra utgifter); själva överklagandeprocessen är kostnadsfri.

Vilka möjligheter har vi att få bygglov?

För att bygglov ska beviljas krävs att huvudsakligen fyra förutsättningar är uppfyllda:

1) Byggnadsverket överensstämmer med detaljplanen;
2) Åtgärden strider inte mot detaljplanen;
3) Åtgärden inte måste avvakta att genomförandetiden för detaljplanen börjar löpa;
4) Åtgärden i övrigt uppfyller vissa krav enligt plan- och bygglagen.

I er situation verkar problemet ligga i den andra (2) förutsättningen. Nämligen att det bygglov ni önskar strider mot detaljplanen eftersom kommunen anser densamma vara överbyggd.

Huvudregeln i plan- och bygglagen är att bygglov inte får ges om detta skulle stå i strid mot gällande detaljplan. Emellertid finns det vissa undantag. Även om ansökt bygglov strider mot detaljplanen ett sådant beviljas om avvikelsen är liten och förenlig med detaljplanens eller områdesbestämmelsernas syfte. Vidare kan bygglov beviljas om från detaljplanen avvikande åtgärder tidigare har godtagits.

Om vi tar tillbaka detta till ert fall går det att konstatera att vissa avvikelser från detaljplanen tidigare har tillåtits i och med att era grannar beviljats bygglov trots att planen vid det tillfället redan var överbyggd. Här finns det alltså omständigheter som talar till er fördel och på denna grund finns det således en möjlighet för er att beviljas bygglov om ni överklagar beslutet.

Kan vi hävda likställighetsprincipen?

Likställighetsprincipen går att finna i kommunallagen. Där uttrycks det att kommuner och landsting skall behandla sina medlemmar lika, om det inte finns sakliga skäl för något annat. Kravet på likabehandling av kommunmedlemmarna är således inte absolut. Det framgår att särbehandling är tillåten, om det finns sakliga skäl för den. Det innebär att kommuner och landsting måste kunna motivera en särbehandling av kommunmedlemmar sakligt och objektivt, om det inte finns uttryckligt lagstöd för en sådan.

I vårt fall finns det emellertid ett tydligt lagstöd av vilket det framgår att bygglov endast undantagsvis ska beviljas om det strider mot detaljplanen. Här bör alltså detta klara lagstöd utgöra ett sådant sakligt skäl som gör det möjligt att frångå kommunallagens likställighetsprincip. En annan sak är att kommunen i och med beviljandet av de två tidigare byggloven faktiskt frångått likställighetsprincipen på så vis att två kommunmedlemmar behandlats förmånligare än vad lagen medger.

Hoppas detta hjälper er att lösa era juridiska svårigheter!

Om ni har några följdfrågor kontakta mig på person.viktor@gmail.com.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare