Förutsättningar för uppsägning av andrahandshyreskontrakt

Hej,

Har nyligen flyttat in i en andrahandslägenhet och skrivit kontrakt med lägenhetsägaren för 6 månader. Nu vill hon efter två veckor säga upp kontrakten då hon påstår sig fått en uppenbarelse om att det är "rätt tid" att sälja. Får hon göra så när vi har skrivit kontrakt på 6 månader? Vad gäller? Hon säger att hon kan göra så enligt hyresnämnden "eftersom det är hon som äger lägenheten". Vi har under dessa veckor inte misskött lägenheten och betalt in hyran enligt avtal.

Med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Eftersom ni har ingått ett avtal med innebörden att du/ni har rätt att nyttja lägenheten i sex månader är naturligtvis utgångspunkten att detta gäller. Lägenhetsägaren har endast möjlighet att frånträda avtalet under förutsättning att ni har begått ett kontraktsbrott. Av de uppgifter du har angett finns det ingenting som tyder på att ni som hyresgäster har begått ett kontraktsbrott som möjliggör för hyresvärden (lägenhetsägaren) att häva avtalet. Att bostadsrätten är högt värderad på marknaden utgör inget juridiskt giltigt skäl för hyresvärden att frånträda avtalet.

Sammanfattningsvis är min bedömning att ni har lagen på er sida i detta fall och att hyresvärden är skyldig att låta er nyttja lägenheten under den avtalade sexmånaders-perioden.

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare