Förutsättningar för skuldsanering

Hej

Sitter i en ekonomisk kris.

Vill göra rätt för oss genom att få en lösning på att kunna betala skuld.

En rimlig summa i månaden så vi kommer på rätt kök igen.

Summan totalt är ca 65000 kronor.

Jag är sjukpensionär och min man arbetslös så vi vet inte hur vi ska komma ur detta .

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag från skuldsanering enligt skuldsaneringslagen och inte skuldsaneringslagen för företagare. Den senare går att tillämpa om skulderna i huvudsak går att härleda till företagande.

En förutsättning för skuldsanering är att ni är kvalificerat insolventa. Det innebär att ni inte kan betala era skulder under en överskådlig framtid (7 § skuldsaneringslagen). Villkoren för att beviljas skuldsanering hittar ni i 6-10 § skuldsaneringslagen (5 § skuldsaneringslagen). I 9 § står det att skuldsanering bara kommer på tal om det är skäligt med tanke på den skuldsattes ekonomiska och personliga förhållanden. I rättsfallet NJA 2014 s. 621 uttalade HD i att det bara kan vara ett hinder om den skuldsattes levnadsstandard är så hög att skuldsanering vore stötande. Detta verkar inte vara fallet. Ni bör alltså ansöka om skuldsanering. Beviljas ni skuldsanering kommer ni erhålla en viss summa som ni ska använda till att leva. Övriga pengar går till skuldsanering.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare