Förutsättningar för särkullbarns rätt till arv

Hej,

Min morfar gick bort nyligen. Han var omgift sedan mitten av 70-talet med en kvinna som hade en son sedan ett tidigare förhållande. Morfar efterlämnade en dotter och en son sedan ett tidigare förhållande. Inget testamente fanns skrivet för parets gemensamma tillgångar. Nyligen hörde en advokat av sig som påstår att min morfars efterlämnade barn, dvs min mamma och hennes bror inte får något arv då bla lägenhet är skriven på den efterlevande makan. När min morfar levde nämnde han flera gånger till min mamma och hennes bror att de skulle får ut arvet när även makan går bort .

Vad är det egentligen som gäller eftersom inget testamente finns?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

När någon avlider, så ärver dennes bröstarvingar (dvs. barn) lika mycket vardera av kvarlåtenskapen efter den avlidne, se 2 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB) se här. Om den avlidne var gift, vilket din morfar var i detta fall, ärver däremot den efterlevande maken kvarlåtenskapen, 3 kap. 1 § ÄB här.

Ett undantag från detta är att särkullbarn, dvs. barn som inte är den efterlevande makens bröstarvingar, har rätt att få ut sin arvslott direkt, 3 kap. 1 § ÄB, här. Det betyder att särkullbarn inte behöver vänta tills också styvföräldern (den efterlevande maken) också har dött. I ert fall innebär det att din morfars två barn alltså har rätt att få ut sin arvslott direkt efter att din morfar avlidit. Särkullbarn har dock möjlighet att avstå från sitt arv efter den först avlidna maken till förmån för den efterlevande maken, och i detta fall har bröstarvingen i stället rätt att ta del av sitt arv efter den först avlidne när också den efterlevande maken avlidit, 3 kap. 9 § ÄB här. Detta verkar dock inte din morfars barn ha gjort.

Om jag förstått det rätt är bland annat en lägenhet efter din morfar ”skriven på” den efterlevande makan i ert fall. Beroende på hur detta har gjorts får det olika följder. Om lägenheten har gjorts till den efterlevande makans enskilda egendom i ett äktenskapsförord, 7 kap. 3 § äktenskapsbalken här, så ska detta undantas från giftorättsgodset vid bodelningen efter din morfar mellan honom och den efterlevande makan. Denna lägenhet ingår då inte i kvarlåtenskapen efter din morfar och kan således inte ärvas av hans barn.

Om det är detta som skett i ert fall, så kan det emellertid vara så att om syftet med äktenskapsförordets innehåll om att göra lägenheten till enskild egendom är att jämställa med testamente, kan det enligt 7 kap. 4 § ÄB, här, något förenklat finnas möjlighet för din morfars barn att väcka talan mot den efterlevande makan och erhålla arv motsvarande deras laglotter. Men det krävs som sagt att lägenheten (samt även annan egendom som också verkar stå på den efterlevande makan) gjorts till enskild egendom av din morfar i syfte att ordna successionen. Detta kallas det förstärkta laglottsskyddet.

Slutligen råder jag er att ta kontakt med en erfaren jurist angående vad som mer utförligt gäller i just ert fall beroende på hur situationen kring egendomen exakt ser ut. Lawline samarbetar med specialiserade familjerättsjurister och det går t.ex. enkelt att boka tid på ett kontor nära er via http://lawline.se/boka alt. klicka på knappen till höger.

Hoppas detta bringade någon klarhet ang. er fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare