Förutsättningar för konkurs

vilka är de insolvensrättsliga villkoren för att en konkursansökan ska kunna bifallas för ett aktiebolag? Jag har fått avslag, och jag vill veta exakt vilka villkoren är?

tacksam för hjälp

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Konkursförfarandet regleras av konkurslagen. 1 kap 2§ stadgar att "en gäldenär som är på obestånd skall efter egen eller en borgenärs ansökan försättas i konkurs, om inte annat är föreskrivet. Med obestånd (insolvens) avses att gäldenären inte kan rätteligen betala sina skulder och att denna oförmåga inte är endast tillfällig."

Insolvens har i Sverige ansetts föreligga när gäldenärens ekonomiska ställning är sådan att han inte kan betala sina skulder allteftersom de förfaller. Det har uttryckligen sagts att obestånd (insolvens) inte föreligger om betalningsoförmågan endast är tillfällig. Situationen får bedömas efter omständigheterna i varje särskilt fall. Bland annat bör beaktas förhållandena inom den bransch som gäldenärens verksamhet tillhör, t.ex. om verksamheten är säsongsbetonad. Frågan om gäldenären är insolvent bör i princip bedömas med hänsyn till förhållandena vid tidpunkten för prövningen av konkursansökningen.

Det verkar i ditt fall som om tingsrätten inte anser att din, enligt omständigheterna, inte är insolvent i den betydelse som begreppet betyder i konkurslagen. De anser således att din betalningsoförmåga endast är tillfällig, därav har din konkursansökan avslagits då du inte har ansetts vara insolvent.

Jag hoppas att jag upplyst dig om rättsläget. Tveka inte att höra av dig till oss på info@lawline.se ifall du har ytterligare frågor.

Med vänlig hälsning,

Simon Gille-JohnsonRådgivare