Förutsättningar för förtal

Har blivit "hotad" om att bli anmäld för förtal och undrar om dem verkligen har en orsak till att göra det. Skrev ett inlägg där inga namn är nämnda men dem som vet vad jag skriver om kan lista ut vilka personer jag menar. I inlägget handlade det om hur jag kände och mådde. Hjälpt personer med att betäcka hästar och jag skulle få halva språngavgifterna som betalning men istället för pengar så skulle jag få det i hö. Jag har flera ggr kontaktat dem och frågat när jag få mitt hö men fått olika svar varje gång, så som att jag ville inte ha betalt från början. Något jag inte ville för jag tyckte det va kul att hjälpa till. Men hela min sommar spenderade jag hos dem, flera timmar om dagen och sena kvällar. Så i efterhand är jag glad att jag tackade ja till betalningen. Men jag känner att jag blivit lurad på min betalning. Och är ledsen över detta. Inlägget är långt men handlar främst om mina känslor, inga namn är nämnda och jag har inte skrivit något om dem. Mer än att jag känner att dem kommer lura mig. Kan jag bli anmäld för förtal pga att jag skriver om hur jag mår och hur ledsen jag är över detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I mitt svar kommer jag diskutera om det du skrivit i ditt inlägg kan utgöra förtal.

Enligt Brottsbalken 5 kap 1 § döms som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, för förtal till böter.

Bestämmelsen är knepigt skriven men om man förenklar den krävs följande för att man ska ha gjort sig skyldig till förtal.

1. Man lämnar en uppgift som utpekar någon.

2. Uppgiften ska vara nedsättande.

För att ett påstående ska utgöra en ”uppgift” krävs det att uttalandet är bestämt på ett visst sätt. Allmänna omdömen, till exempel att någon är dum eller snål, anses inte vara en uppgift enligt förtalsregeln.

I kravet på att ”utpeka någon” ligger att det måste gå att identifiera den person som avses.

En uppgift måste ”lämnas”. Detta betyder att uppgiften måste ha nått någon annan än den som utpekas i uppgiften.

Ett slutgiltigt krav är att uppgiften är nedsättande. Enligt regeln krävs att den ”är ägnad att utsätta någon för andras missaktning”, och detta kan ske genom att någon utpekas såsom ”brottslig eller klandervärd”. Uttrycket ”ägnat att” innebär att uppgiften typiskt sett ska duga för att andra personer ska tycka illa om den personen som utpekas. Utgångspunkten för bedömningen är den sociala värderingen på orten och inom den egna samhällsgruppen eller personkretsen.

Om jag tolkar din fråga rätt så har du skrivit om personer som trots att de lovat dig ersättning för arbete inte har betalat dig. Du känner att de har lurat dig. Visserligen har du inte skrivit namn men detta är inte ett krav enligt förtalsregeln utan det räcker att det går att identifiera personerna. Däremot vill jag ifrågasätta huruvida dessa uppgifter är ägnade att utsätta någon för missaktning. Enligt min bedömning är de uppgifter som du lämnar inte tillräckligt allvarliga för att typiskt sett duga för att andra personer ska tycka illa om de som utpekas.

Till sist vill jag nämna att om de som utpekas i ditt inlägg ändå anser sig vara utsatta för förtal så kan dom inte vända sig till polis eller åklagare. Förtal är ett brott som lyder under reglerna om enskilt åtal. Detta betyder att man som huvudregel själv måste skriva en stämningsansökan och lämna in till domstolen. Dessutom, om den som åtalar förlorar målet kan den bli skyldig att betala både sina egna och motpartens rättegångskostnader. Därför vore det nog en dum idé av dessa personer att gå vidare med fallet.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare