Förutsättningar för att dömas för förtal

Hej! Jag och min bror har bråkat efter att han slängt ut mig ur hans lägenhet som jag hyrde i andra hand, vilket gjorde att jag packade mina saker och flyttade omgående, efter det skrev han och hans tjej en del saker på Facebook, att jag lurat honom på pengar, att jag förstört hela lägenheten vilket jag inte gjort, att jag stulit av och misshandlat min föredetta tjej vilket inte har någon sanning i sig överhuvud taget samt en massa andra saker! han har inte nämnt mig vid namn utan bara som familjemedlem och tidigare boende i lägenheten så alla vet ju att det är jag! Är det förtal och kan man göra nåt åt detta?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

För att kunna dömas för brottet förtal krävs att personen i fråga utpekar någon annan såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller annars lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning. Min tolkning av de uppgifter Du angett är att de eventuellt skulle kunna vara är att betrakta som förtal! Informationen är av sådan karaktär att brottsrekvisiten torde anses uppfyllda.

Förtal är ett sådant brott där huvudregeln är att åklagare inte får väcka åtal, utan det är istället den som anser sig vara utsatt för ett sådant brott som har att skicka in en stämningsansökan till tingsrätten om ett eventuellt begånget brott(det finns undantag från detta som dock inte är aktuella i ditt fall). Självklart står den vägen öppen för dig med!

Förtal regleras i 5 kap. 1 §, se här.

Hoppas Du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare