FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt30/12/2014

Förundersökning och obefogad angivelse gällande misshandel

Hej,

Jag har blivit anmäld för en misshandel på en nattklubb där brottsoffret blivit slagen med ett knytnävsslag i ansiktet. Jag befann mig vid tillfället på samma nattklubb men har absolut inget med händelsen att göra, vilket jag har åtskilliga vänner som kan vittna om då jag umgicks med dessa hela kvällen. Brottsoffret pekade dock ut mig vid tillfället och påstås även ha vittnen till händelsen.

1. Vad kan jag göra för att fallet ska läggas ned så snabbt som möjligt?

2. Kan jag göra en anmälan för obefogad angivelse då jag så tydligt är oskyldig i detta fall?

3. Kan jag söka ersättning för lidande orsakat av frihetsberövandet?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Förundersökningen

Det är ju i och för sig inte mycket man kan göra för att få en förundersökning att gå snabbt, men du kan naturligtvis bland annat se till att du berättar i förhör om alla som kan vittna till din fördel. Det kommer aldrig att gå vidare till åtal om det inte finns mycket starka bevis, och i princip skall allt du säger som kan vara av betydelse undersökas.

Obefogad angivelse?

Självklart kan du göra en anmälan för obefogad angivelse, men det måste naturligtvis vara ganska tydligt för den som anmälde dig att du var oskyldig. Om personen var säker på att du inte var skyldig och helt enkelt inte kan ha tagit fel men ändå anmälde dig i syfte att få dig fälld, aktualiseras ju till och med falsk angivelse (som har högre straffskala). Om det inte var "med flit", men personen ändå hade "skälig anledning" att anta att du var oskyldig, blir obefogad angivelse aktuellt. Båda finns i samma bestämmelse,15 kap. 6 § brottsbalken https://lagen.nu/1962:700.

Det kan vara väldigt svårt att bevisa falsk angivelse i ett fall som detta, men så länge det inte fanns någon anledning att den som anmälde tog fel på person och verkligen trodde att det var du som genomförde misshandeln kan man nog säga att han eller hon hade skälig anledning att anta att du var oskyldig. Därför kan mycket väl obefogad angivelse vara begången.

Ersättning?

Frihetsberövanden ersätts enligt Lagen om ersättning vid frihetsberövanden och andra tvångsåtgärder, https://lagen.nu/1998:714. Enligt denna har bland annat häktad rätt till ersättning så länge det inte slutar med fällande dom. Om du av någon anledning häktats, kommer alltså detta att bli aktuellt. Även den som har varit anhållen i minst 24 timmar i sträck har rätt till ersättning. Se nämnda lags 2 § för båda dessa bestämmelser.

Om något av detta är aktuellt, kan du alltså begära skadestånd när förundersökningen läggs ned, åtalet avvisas eller det på annat sätt avslutas.

Lycka till! Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare