Fortsätter testamentet att gälla vid separation?

Jag och min dåvarande man har skrivit ett testamente. Nu är vi skilda, men vill fortfarande att det befintliga testamentet ska gälla. Måste vi upprätta ett tillägg till befintligt testamente eller kan det som finns fortsätta att gälla, även då vi inte är makar längre?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 11 kap. 8 § ÄB upphör ett testamente att gälla om äktenskapsskillnad äger rum innan någon av makarna dör. Det innebär att det bör vara en god ide att uppdatera ert befintliga testamente. Ni kan mer en gärna er till Lawline för att få hjälp med att upprätta ett testamente.

Har du några ytterligare frågor kan du skriva i kommentarsfältet nedan.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare