FrågaAVTALSRÄTTFormkrav07/07/2016

Förtryckt namnteckning vid avtal

Jag skickar många avtal till kunder. Kan jag ha en förtryckt namnunderskrift som är min eller måste jag förhand skriva under alla avtal jag skickar iväg?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I svensk avtalsrätt finns det, generellt sett, inget krav på egenhändig namnteckning. Vissa avtal kräver dock egenhändig namnteckning, exempelvis fastighetsköp och bostadsrättsöverlåtelse. Jag antar dock att det inte rör sig om sådana avtal i din verksamhet. Du kan således använda en förtryckt namnteckning, eller ingen namnteckning överhuvudtaget. Frågan är dock om motparten godtar ett sådant avtal. Man kan tänka sig att motparten vill ha en egenhändig namnteckning för att kunna säkra bevisningen vid en eventuell tvist.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

John Eriksson NätterlundRådgivare