FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott03/09/2015

Fortkörningskamera

Fortkörning vid hastighetskamera. Har fått begäran om att bilens ägare ska lämna in uppgifter på föraren som körde. Är man verkligen skyldig att svara på detta? Vad händer om man inte gör det?

Lawline svarar

Hej!

Det finns i den svenska lagstiftningen inget som gör dig skyldig att uppge vem som kör din bil vid en viss tidpunkt eller tillfälle. Det finns inte heller något straffansvar för dig som äger fordonet i en sådan situation – det vill säga att eventuella böter inte är knutna till själva fordonet, utan endast till den som framförde detta.

Hoppas du känner att din fråga är besvarad!

Vänligen,

Alfred BrandtRådgivare