Förtalsbestämmelsen i 5:1 brottsbalken

Hej, ett rykte har spridits av en tjej att jag misshandlat hon. Finns då en del folk som tror hon och vänder sig emot mig. Hela min familj och flickvän kan intyga att jag varit hemma då denna misshandel skulle hänt. Jag och min mamma for till tjejen och hennes mamma och pratade ut. tillslut så postade hon ett inlägg på Facebook och skrev att allt var ett missförstånd och att det inte var jag. och hon skulle också ha skrivit till folket som var emot mig att det inte var jag som slagit hon. men fortfarande tror visa personer att det var jag. och jag mår ju såklart dåligt över detta. Går detta att anmäla och vad skulle då konsekvenserna bli? skadestånd?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med ditt juridiska spörsmål!

Förtal är ett brott som regleras i 5:1 brottsbalken (BrB). Brottet förtal utgörs av att någon sprider uppgifter om någon annan, som typiskt sett räcker för att utsätta personen för andras missaktning. Detta är ett brott som skulle kunna aktualiseras i ditt fall då någon spridit uppgifter om att du misshandlat denne.

För att det ska vara fråga om förtal enligt 5:1 BrB ska uppgiften som lämnats bl.a. ägna att utsätta någon för andras missaktning. En uppgift är ägnad att utsätta någon för andras missaktning, om den är av det slag att den duger för att framkalla missaktning hos andra. Med missaktning ska förstås att personen som uppgiften berör i någon avseende ses som en ”sämre” människa. Detta bör stämma i ditt fall då du förmodligen ses som en sämre människa av de som tror att du misshandlat den här kvinnan. Förtalsbestämmelsen bör således kunna aktualiseras i ditt fall.

Vidare kräver förtal att en nedsättande uppgift lämnats till någon annan än det utpekade, d.v.s. att fler än du måste ha tagit del av uppgiften. Så verkar vara fallet då du skriver att det är en del personer som tagit del av uppgiften.

Dock finns undantag från förtal, d.v.s. att det i vissa fall inte är straffbart att lämna en nedsättande uppgift om någon annan. Är uppgiften med hänsyn till omständigheterna i fråga försvarlig och visar den misstänkte att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den ska han inte dömas till ansvar. Om uppgiften som kvinnan lämnat inte är sann så bör inget av dessa undantag kunna aktualiseras, utan förtalsbestämmelsen är där med tillämplig. Skadestånd skulle kunna komma i fråga om du yrkat på detta vid väckandet av åtal (krävs då först att du gör en anmälan).

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare