Förtalad av chef

Hej, jag har blivit avstängd och enligt chef att jag har fått avvikelser och ska utredas, då jag har sagt upp mig har man valt att inte gå vidare med utredning. Denna chef har dock lämnat den informationen till en ny chef för anställning därav inte bara en gång utan två gånger ej fått tjänsterna som jag har sökt pga chefens information som lämnades ut. Är det förtal? Kan jag anmäla hen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att du ska utsättas för missaktning eller för att du ska framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken). I detta fall verkar det som att förtal har skett.

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att du kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Du bestämmer själv om du vill väcka åtal. Skulle du väcka åtal så har du bevisbördan, det vill säga att det är du som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare